In het kader van het onderzoeksproject VORMAT worden ‘verbindingen’ ook in een breder perspectief onderzocht, voorbij het vaktechnische. We stellen ons onder meer de vraag: wat betekenen verbindingen voor mensen, culturen,…?
Rik Pinxten: Eerst en vooral is er een filosofisch probleem, in die zin dat er eigenlijk al heel lang een discussie loopt in onze traditie van denken. Vorm en materie kunnen eigenlijk niet apart gedacht worden. Maar toch krijg je van tijd tot tijd de opwelling van het een of het ander in de filosofie. Eén school zal zeggen dat er alleen maar vorm is en dat alles wat je kan zien of meemaken of voelen vormelijk is. En een stap verder, filosofisch dan, zegt men dat alles wat ik kan kennen vormeigenschappen zijn. Materie is een vals probleem voor hen, dat bestaat eigenlijk niet. Als je zo redeneert, heeft dat als gevolg dat de hele manier om over ‘verbinding’ te denken ook anders wordt. De idee van de materiële kant verdwijnt, het gaat alleen over de manier waarop je vorm verbindt. Dat is een extreme filosofische school, maar zeker niet oninteressant, met formeeldenkers en wiskunde. Een andere school, waar ik meer sympathie voor heb, zegt dan weer dat het probleem van materie niet zomaar van de baan kan worden geschoven. Je hebt inderdaad die puur formalistische redenering, maar als je bijvoorbeeld kijkt in de taal of in de concrete vormgeving in termen van voorwerpen en waarneming, dan zie je dat mensen toch bepaalde keuzes maken. Ze gaan bepaalde selecties maken. Zo zijn er culturen die, in tegenstelling met wat wij doen, kleur niet als zodanig gaan benoemen of onderscheiden, maar altijd kleur samen met textuur. Dus een kleur bestaat voor hen niet op zich. Bij indianenculturen is kleur altijd gebonden aan textuur, vb. aan een vlak oppervlak,…In zo’n taal, vb. een Indianentaal, maar ook klassiek Chinees,…, zegt men: als ik aan iets denk, dan ben ik eigenlijk al datgene waaraan ik denk aan het beïnvloeden, aan het manipuleren (d.m.v. taal). Als ik erover spreek ook, maar op een iets andere manier. Dat zijn allemaal vormen van impactvol met dingen bezig zijn. Die culturen zien de hele wereld als een bundel krachten of krachtenveld. Iedere persoon is een krachtenveld en datgene waarover je nadenkt of spreekt is ook zo’n bundel en je bent dus altijd aan het manipuleren,… In die zin heb je impact, alleen is dat verschillend naargelang het medium dat je gebruikt. Als je ‘verbinding’ zo interpreteert, nl. met een verschillend medium kan ik een verschillend soort van impact hebben, dan ligt dat helemaal anders dan bij ons.