De afdeling Juweelontwerp|Edelsmeedkunst van Sint Lucas Antwerpen is geselecteerd voor Interieur Extra 2012 om met AANGEKLEE(F)D een nieuwe context te creëren voor het presenteren van sieraden.
Bijna iedereen heeft iets met sieraden. Het heeft een sterke sociale en emotionele waarde binnen onze maatschappij: als zichtbare status, als tastbare herinnering, als persoonlijk geschenk, als gekoesterde erfenis, als verleidelijke opsmuk, als openbare opinie, ... Daarnaast heeft het sieraad ook een economische, historische en artistieke waarde. Maar met het auteurssieraad ligt het net iets ingewikkelder. Uit verschillende onderzoeksprojecten van de afdeling Juweelontwerp|Edelsmeedkunst is gebleken dat sieraden die door kunstenaars zijn gemaakt slechts hun weg vinden naar een zeer selectief gezelschap. In tegenstelling tot de accessoires van artistieke modelabels is het auteurssieraad weinig gekend bij het grote publiek, en heeft het nog steeds geen plaats veroverd in het dagelijkse leven van designbewuste mensen.
Met de guerrilla-actie AANGEKLEE(F)D willen studenten en docenten (Hilde De Decker, Liesbet Bussche, Hilde van der Heyden en Pia Clauwaert) van de afdeling hier verandering in brengen door sieraden op te nemen in een medium dat iedereen kent en overal verspreid is, namelijk tijdschriften en magazines. Met afbeeldingen op stickers worden vrouwen en mannen “aangeklee(f)d” met sieraden, die de studenten van de afdeling ontworpen en gemaakt hebben. Van het gezin dat opduikt in advertenties tot de stijlvolle modellen van fotoshoots, van de vrouw die haar eigen kookrubriek heeft tot de man die de laatste trends voorspelt. Allemaal gaan ze een auteurssieraad dragen wat perfect bij hen past.
Met dit project willen we de traditionele presentaties doorbreken om de herkenbaarheid en de vanzelfsprekendheid van het auteurssieraad sterk te verhogen. Nu zijn er in de media enkel voorbeelden te zien van klassieke sieraden of modeaccessoires. Het herhaaldelijk opduiken van nieuwe “voorbeelden” zorgt niet alleen voor een bredere bekendheid, maar beïnvloedt ook sterk de acceptatie van het auteurssieraad. Ook het werk zelf van studenten - experimentele sieraden met een authentieke beeldtaal en een eigen handschrift - confronteren je met het onverwachte, en dagen het publiek uit om eigen grenzen te leren kennen en te verleggen.
Naast het ingrijpen in ‘rondslingerende’ magazines op Interieur willen we ook een centraal punt creëren in deze guerrilla-actie. Aan een zelf ontworpen mobiele krantenkiosk kunnen bezoekers van Interieur Extra, of toevallige voorbijgangers, op het eerste zicht gewone magazines en tijdschriften (aan een symbolische prijs) kopen. Maar ook zij zullen worden ondergedompeld in een fascinerende sieradenwereld. De mobiliteit geeft ons de mogelijkheid een divers publiek te bereiken, van bezoekers aan Interieur tot het in Kortrijk winkelende publiek. Met dit project willen we op een krachtige en doortastende manier op zoek gaan naar - én communiceren met - een nieuw publiek.
www.interieur.be