Hilde Van der Heyden - BOF Project / Diamant, schaduw en schittering

Diamant wordt in onze maatschappij meestal geassocieerd met zijn commerciële kwaliteiten en zijn marktwaarde. Maar door zijn dubbelzinnige geladenheid kan diamant ook boeien. Zowel zijn schaduwzijde (de ontginning door armen) als zijn schittering (het dragen ervan) zijn immanent aanwezig in elk van deze fascinerende edelstenen. Diamantjuwelen getuigen zowel van de lusten als van de lasten. Hoe klein de sieraden, juwelen of objecten ook zijn, ze kunnen ongelooflijk veel betekenissen herbergen. Toch worden diamantjuwelen nog steeds in een clichématige context geplaatst en worden ze al eeuwen hetzelfde gebruikt: als luxevoertuigen voor de menselijke ijdelheid.
Het BOF-project (Bijzonder Onderzoeksfonds; wetenschappelijk onderzoek en onderzoek in de kunst ter ondersteuning van de academisering binnen de associatie Universiteit Hogescholen Antwerpen) ‘Diamond, its shadow and lustre’ van Hilde Van der Heyden benadert diamant op een andere manier en bestudeert bekende waarden en zekerheden. De ‘edelstenen’ worden bevraagd en onderzocht, getransformeerd en opnieuw gedefinieerd in diamantjuwelen.

In samenwerking met het EMAT/NANO excellentiecentrum (Gustaaf van Tendeloo, Universiteit Antwerpen, faculteit wetenschappen, departement fysica) doet het project ook beroep op moderne technologische hulpmiddelen. Het exploreren van nieuwe technologieën – bijvoorbeeld om diamantpoeder of diamantkristallen te verbinden met andere materialen - is een materiaalonderzoek waarbij diamant binnen het domein van het artistiek juweel een alternatieve toepassingsvorm krijgt. ‘Diamonds, its shadow and lustre’ combineert artistiek ontwerp en technologie om nieuwe horizonten te herkennen.

Vanuit de problematiek van de presentatie van en het aftasten van nieuwe contexten voor het diamantjuweel is dit onderzoeksproject van Hilde Van der Heyden ook ingebed in UnScene, jewellery and presentation.
LITERATUURLIJST
Meer lezen over het juweel, de diamant of wetenschappelijk onderzoek en kunst?

> Boon, M. en Steenhuis, P.H., Filosofie van het kijken, kunst in een ander perspectief (Drukkerij C. Haasbeek, Alphen aan den Rijn, 2009)
> Csikszentmihayi, M., Creativiteit, over flow, schepping en ontdekking (Uitgeverij Boom, Amsterdam, 1998)
> Denissen, Sabine (red.), De geschiedenis van het diamantjuweel/L\'histoire du bijou de diamants/Die Geschichte des Diamantschmucks/The history of diamond jewellery (Diamantmuseum Provincie Antwerpen, 2002)
> Lupton, Ellen, Skin: Surface, Substance and Design (New York, Princeton Architectural Press, 2002)
> Sennett, Richard, De ambachtsman, de mens als maker (J.M. Meulenhof bv, Amsterdam, 2008)
> Steenman, Giene, Cover to un.cover, body+context+image (010 Publishers, Rotterdam 2004)
> Unger-de Boer, M., Sieraad in context (Drukkerij J. de Jong, Amsterdam, 2010)
> Van Tendeloo, Staf, De schone en het beest, een ontmoeting tussen kunst en wetenschap (Acco, Leuven, 2006)
> Vleeschdrager, Eddy, Hardheid 10, Diamant, Geschiedenis-bewerking-handel (Uitgeverij MiM, Antwerpen 1995)
MASTERCLASS
The theme of this master class was: can a new approach to diamond-application, in all its forms, be developed within a new and contemporary artistic context, away from the clichématic and established uses in jewelry?
As only a very small percentage of mined diamonds can be cut and polished into gems, the large majority ends up in industrial applications, labeled “industrial diamond”. It is with these forms of industrial diamond, as an alternative to gems, that the master class-students could experiment with the purpose to develop a new and contemporary context as well as a new and meaningful approach to “diamond”.
This level of realization prompted it to be put on display and preferably in a confronting environment. Where better could the artistic criticism of the world of the diamond-users and the presentation of contemporary artistic applications of industrial diamonds come in confrontation with the established diamond-world, than in the Diamond-Center in Antwerp? The exhibition attracted attention from the ‘locals’ and passers-by in this multicultural setting.

Masterclass: 100 Carats “Fatal Transactions” was organized by Hilde Van der Heyden and Theo Smeets